Kip of ei mysterie opgelost
Gepost: 18 juli 2010 12:00 PM   [ Negeer ]
Administrator
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  3151
Geregistreerd  2008-01-31

Het is al eeuwenlang het ultieme raadsel. Wat was er eerst: de kip of het ei? Het mysterie lijkt eindelijk een oplossing te krijgen.
Wat was er eerst: de kip of het ei?
Het is een vraag die mensen al eeuwenlang bezighoudt en waarover verschillende theorieën bestaan.
Britse wetenschappers zijn er nu in geslaagd om een antwoord te formuleren.
Hun besluit is dat de kip wel degelijk eerst was.
Onderzoekers van de universiteiten van Sheffield en Warwick ontdekten dat een eierschaal enkel gevormd kan worden op basis van een bepaald soort proteïne.
Die proteïne wordt enkel geproduceerd in de eierstokken van de kip.
Dat betekent dus dat een ei enkel kan bestaan als het in een kip heeft gezeten.
Met behulp van Hector, een supercomputer die ingezet wordt voor academisch onderzoek, hebben de wetenschappers de moleculaire structuur van een eierschaal blootgelegd.
Ze ontdekten daarbij dat de proteïne, die OC-17 heet, werkt als een katalysator en de vorming van de schaal versnelt.
Die harde schaal is essentieel om de eierdooier te beschermen terwijl het kuiken zich ontwikkelt.
‘Er werd lang vermoed dat het ei eerst kwam, maar we hebben nu het wetenschappelijke bewijs dat het eigenlijk de kip is die er eerst was’, aldus professor Colin Freeman van de Universiteit van Sheffield.
‘De proteïne was al langer geïdentificeerd, net als haar link met de eivorming, maar door de proteïne van dichtbij te bestuderen, hebben we gezien hoe die het proces controleert.’
Met de ontdekking is dus niet alleen een eeuwenoud raadsel opgelost, ze kan ook worden gebruikt om nieuwe materialen te ontwikkelen.
‘Begrijpen hoe kippen eierschalen maken, is fascinerend, maar het kan ook aanwijzingen geven om nieuwe processen te ontwikkelen’, zegt professor John Harding.
‘De natuur heeft vernuftige oplossingen gevonden voor allerlei problemen.
We kunnen er nog veel van leren.’

Blijft natuurlijk de vraag: hoe is dan die eerste kip ontstaan, die het eiwit produceerde ???

Signature 

hub@jaggle.nl

Profiel

Gepost: 18 juli 2010 02:44 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Attention Whore
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  190
Geregistreerd  2009-01-30

Verhaal klopt natuurlijk niet. Verbaast me ook dat wetenschappers hier mee komen. Uiteraard was het ei er eerst. Als je kijkt naar de evolutie zal er eerst een kip-achtige geweest zijn die wel eieren legde. Hieruit is uiteindelijk de kip geëvolueerd. Maar dan is het ei er nog altijd eerder geweest. Daar heb ik geen wetenschappers voor nodig. Dit leg ik al jaren uit aan iedereen die mij die vraag stelt.

Signature 

It is hard to believe that a man is telling the truth when you know that you would lie if you were in his place.

Profiel